Komu je hra určena?
Hra je ideální zejména pro děti 2. ročníku v období, kdy se rozvíjí počítání do 100. Využijete ji však i v ostatních ročnících při opakování nebo upevňování učiva.
Mladší děti se učí znát hodnotu a vzhled jednotlivých mincí.
Produkt obsahuje:
- 45 hracích karet + dárek
- pravidla + nápady k dalšímu využití
- úžasně praktická krabička
Na kartách jsou rozmístěné mince v horní a dolní části. Jedná se v součtu o částky do 100,-.
Princip hry je jednoduchý. Karty na sebe navazují podle příslušné částky peněz.
Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu.
Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších sourozenců.
Co se děti naučí:
- orientovat na číselné ose do 100
- sčítat a odčítat do 100 (písemně i zpaměti)
- dopočítávat do 100
- rozložit číslo na desítky a jednotky
- porovnávat čísla do 100
- zaokrouhlovat na desítky
- poznat vzhled jednotlivých mincí
- používat mince v hodnotě 1, 2, 5, 10, 20, 50
- počítat s mincemi do 100 korun
Základní pravidla:
Všechny karty rozdejte mezi děti. Ty si je rozloží pohodlně před sebe. Nevadí, když je spoluhráči navzájem vidí. Na každé kartě má hráč hodnotu v mincích (já mám) a ve spodní části je pak zapsána číslicí odlišná hodnota (kdo má?).
Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „Já mám první kartu“. Použije tuto větu a pak se zeptá: „Kdo má 81?“, jak je uvedeno ve spodní části karty. Na dotaz reaguje hráč, jehož mince dávají součet 81, a položí otázku podle spodní části karty (v tomto případě „Kdo má 23?“).
Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu.
Aktivity pro jednoho hráče:
Dítě si vybere jednu kartu, do sešitu opíše obě čísla a splní následující úkoly:
- napíše počet desítek a jednotek
- písemně sečte / odečte obě čísla
- napíše číslo předcházející a následující hodnotě mincí, a vytvoří tak číselnou řadu
- zaokrouhlí obě čísla na desítky
- dopočítá, kolik chybí do 100 pro každé z čísel
Dítě může také použít více karet a splnit následující úkoly:
- ze všech karet vytvoří řetěz (mince x číslo)
- znázorní součet více karet pomocí papírových mincí a bankovek
- sečte mince na příslušných kartách a zapíše výsledek
Aktivity pro skupinu:
- Desítky a jednotky: První hráč řekne podle své karty například: „Já mám 5 desítek a 3 jednotky. Kdo má 3 desítky a 5 jednotek?“ Pokračuje hráč, který má na kartě hodnotu mincí 35.
- Větší/menší: Hráč podle své karty řekne například: „Já mám 32. Kdo má číslo, které je o 9 větší než 80?“ Pokračuje hráč, který má na kartě hodnotu mincí 89.
- Početní úkoly: Hráč podle své karty řekne například: „Já mám 72.” Navazujícího hráče vyzve příkladem, který sám vymyslí podle čísla ve spodní části karty. “Kdo má 54 + 7?“. Pokračuje hráč, který má na kartě hodnotu mincí 61.
- Hledám kartu: Vypíšeme si z karet všechna čísla, která hra obsahuje. Hráči reagují na pokyny zadavatele. Příklad zadání: „Hledám kartu, která má tuto hodnotu: 2 desetikoruny a 2 pětikoruny.“ Tedy hledá kartu, na které je celková hodnota mincí 30. Reaguje hráč, který má znázorněnou hodnotu 30 např. takto: 1 dvacetikoruna a 1 desetikoruna.
- Vyvolávaná: Jeden je hlasatel, který dává úkol, ostatní sledují na kartě součet mincí. Hlasatel vyzve hráče například takto: „Kdo má součet mincí mezi 50 a 55, udělá tři dřepy.“ Kdo má, provede činnost a stává se novým hlasatelem. Nastane-li situace, že by hlasatelů bylo více, buď hlasatel zúží možnosti, nebo vybere někoho dalšího.
- Od největšího: Vytvoříme skupiny po pěti nebo více hráčích. Každý má svou kartu. Hráči se seřadí vedle sebe podle hodnoty mincí na svých kartách – od nejvyšší po nejnižší hodnotu.
- Pohyblivé řady: Dvě řady hráčů stojí proti sobě. Každý má svou kartu, jejíž hodnotu zná. Hráči proti sobě si navzájem ukáží své karty. Spočítají hodnotu protivníka a porovnají s hodnotou na své kartě. Kdo má vyšší číslo, vyskočí, kdo má nižší číslo, provede dřep. Poté se řady o jedno místo posunou a přebývající hráč přejde na začátek řady.
- Větší bere: Karty rozdělíme na hromádky podle počtu hráčů. Hráči otočí karty z hromádky a sečtou hodnotu mincí. Kdo má větší obnos, bere všechny vyložené karty a uloží si je dospod své hromádky. Vyhrává hráč s nejvyšším počtem karet.
- Cvičíme: Každý hráč má svou kartu. Hráči chodí po třídě a náhodně vytvářejí dvojice. V dané dvojici vždy porovnají své karty, kdo má vyšší hodnotu, vzpaží, kdo nižší, udělá dřep. Poté si karty vymění a pokračují v hledání někoho dalšího do dvojice.
- Domečky: Karty s konkrétními charakteristikami, například rozmezí po 10 (10–20, 20–30, ...), rozmístíme do prostoru. Každý má jednu (či více) hrací kartu a hledá její domeček podle součtu mincí.
| 2. třída, 3. třída |
---|
| matematika |
---|
| finance |
---|
| hra |
---|
| já mám, kdo má |
---|